Múzeumpedagógia

Langschadl-Antal Zsuzsanna

múzeumpedagógiai kapcsolattartó

Brigetio Öröksége állandó kiállítás – Óvodásoknak és általános iskola alsó tagozatosoknak 40 perc

Brigetio Kincsei

Egy összefoglaló foglalkozás keretében ismerkedünk meg a kiállítás anyagával és az ókori római hétköznapokkal. Érintjük az egészség, az öltözködés, a munka, a katonaság és a vallás témakörét.

Brigetio: Hétköznapok - Ünnepek - Műhelytitkok

A foglalkozás során a kisebbek megismerkedhetnek a Brigetio városában élt gyerekeknek mindennapjaival: hol laktak, milyen bútoraik, házaik voltak, mit ettek, hogyan játszottak?

Nem volt hűtő, nem volt villany, nem volt szupermarket. Akkor mégis hol-hogyan tárolták az élelmiszert? Mivel világítottak? Hol vásároltak? Volt-e édesség? És kik segítenek mindezt kideríteni? Kézműves foglalkozással, korabeli játékokkal egybekötött óra.

“A császár új ruhája”

Megtudhatjuk, hogyan öltözködött a római császár, a polgárok, a “barbárok”, a katonák; milyen ruhákat, anyagokat használtak télen-nyáron, volt-e cipőjük, és miképpen szépítették magukat a lányok (hajbavalók, kiegészítők, kozmetikumok, frizuratrendek), milyennek látták a szépet? Játékos feladatlappal vagy kézműves foglalkozással kérhető óra.

Betegség, egészség​

Rufus brigetiói kisfiú. Nagyon megbetegedett: lázas, köhög. Vajon mi lehet a baja? Ma rendel a doktor bácsi? Milyen ízű lesz az orvosság? Beszélgetünk egészségmegőrzésről, betegségekről, az orvostudomány akkori állásáról, táplálkozásról, gyógynövényekről és gyógyszerekről. Játékos feladatlappal vagy kézműves foglalkozással kérhető óra

“Pont, pont, vesszőcske…” Művészetek

Ti is szerettek rajzolni, festeni…? Sabina kíváncsi római kislány, aki megleste egy ház festőit. Kik, mit festettek? Vajon mi minden tetszett még neki? Mit és hogyan díszítettek régen? Ismerkedés a római művészettel – kézműves foglalkozással egybekötött óra

Brigetio Öröksége állandó kiállítás – Általános iskola felső tagozatosoknak 45-50 perc

Brigetio Kincsei

Egy összefoglaló foglalkozás keretében ismerkedünk meg a kiállítás anyagával és az ókori római hétköznapokkal. Érintjük Brigetio történelmét, település-rendszerét, az egészség, az öltözködés, a munka, a katonaság és a vallás témakörét – egy játékos összefoglaló füzet segítségével.

Építészet - lakáskultúra

Mi jellemző a magán és hivatalos építészetre? Hogyan terveztek és kiviteleztek? Milyen struktúrájú a ház, a város, az úthálózat? Római luxus? Ezeket a kérdéseket is megválaszolva pillantunk be a múzeum világába.

“Szép testben, ép lélek” - Római egészség, szépség

Megismerkedünk a Brigetio-beli életmóddal: milyen betegségek és gyógymódok voltak régen? Mit tartottak szépnek, és mi mindent tettek meg annak eléréséért? Milyen ruhadivatok voltak? Volt-e különbség a római és a nem római polgárok viseletében?  Uniformis, hétköznapi és ünnepi darabok. Játékos feladatlappal vagy kézműves foglalkozással kérhető óra.

Istenek

Kik ők? Többen is vannak? Hol laknak? Hogy néznek ki? Mit is csinálnak? Mítoszok és ábrázolások segítségével ismerkedünk meg a római vallás sajátosságaival.

“Az a szép, az a szép…” Képzőművészet - mesterség

Szobafestő-mázoló, ötvös, hidegburkoló. Vagy festő-, fém- és mozaikművész? Mesterek vagy művészek? Ki mondja meg, mi szép? Brigetioi freskók alapján – saját alkotó tevékenység közben – beszélünk a római képzőművészet ágairól, a művészi szabadságról és a művészet akkori helyzetéről.

“Csak az menjen katonának…”

Leletek, ábrázolások és leírások alapján, feladatlap és kézműves foglalkozás segítségével megtudhatjuk, milyen volt a római hadviselés, hol és hogyan éltek a katonák, milyen rangokat érhettek el, hogyan öltözködtek, és milyen fegyvereik voltak?

Brigetio Öröksége állandó kiállítás –Középiskolásoknak 45-50 perc

Brigetio Kincsei

Összefoglaló foglalkozás a kiállítás anyagához kapcsolódóan. Játékos feladatlap mentén általánosan érintjük Brigetio történelmét, település-rendszerét, a korabeli életet – hétköznapokat, ünnepeket és “szabadnapokat”, öltözködést, katonaságot, vallást.

Építészet - lakhatás

Mi jellemző a magán és hivatalos építészetre? Hogyan terveztek és kiviteleztek? Milyen struktúrájú az úthálózat, a városa, a ház? Birodalmi nagyberuházások és magánépítkezések nyomán felfedezzük a római építészet jellemzőit: az épületgépészet (fűtés-hűtés-víz-csatornázás) és design témáit érintve.

Panem et circenses! - szórakozás

A foglalkozáson lehetőség nyílik megismerni a társadalmi eseménynek számító szórakozási lehetőségeket (cirkusz, gladiátorjátékok, színház, fürdő), a technikai kihívásokra adott válaszokat, a “műfaji” jellemzőket.

“Adj, király, katonát!”

Leletek, ábrázolások és leírások alapján, feladatlap és kézműves foglalkozás segítségével megtudhatjuk, milyen volt a római hadviselés, hol és hogyan éltek a katonák, milyen rangokat érhettek el, hogyan öltözködtek, és milyen fegyvereik voltak?

Életszakaszok

Kövessük nyomon Brigetio két lakosának életét a születésüktől a halálukig! Milyen körülmények között jöttek a világra? Milyen mértékben határozta meg gyermek és ifjúkorukat a társadalmi helyzetük? Carpe diem!? Hogyan választottak párt, milyenek voltak a férfi-női szerepek? Nyugdíjas kor utazgatással és unokákkal? Mi van a halál után? – temetkezési szokások.

Szövegek, síremlékek, -feliratok és ábrázolások mentén tárjuk fel a római életutat.

SzÉpség

Ábrázolások, leírások, sírkövek és sírban talált leletek segítségével megvizsgáljuk a római kori viseletet. Nők-férfiak, fiatalok-idősek, polgár-barbár? Milyennek látták az idegeneket a rómaiak, és fordítva? Milyen volt a szépségeszmény? Mi mindent tettek meg érte? Orvostudomány és szépségipar: megelőzés, betegségek, gyógymódok, táplálkozás, kozmetikumok, wellness. A foglalkozáshoz feladatlap és játékok kapcsolódnak.

Képzőművészet - mesterségek

Ábrázolások és a kiállítás anyaga alapján feltesszük a kérdést: mester vagy művész az alkotó; milyen művészeti ágakban jeleskedtek a rómaiak; kik voltak a megrendelők; mit volt szabad és hogyan ábrázolni; mi számított szépnek és voltak-e római múzsák? Kézműves foglalkozással egybekötött óra.

Római vallás

Kik ők? Többen is vannak? Hol laknak? Hogy néznek ki? Mit is csinálnak? Mítoszok, ábrázolások és drámajátékok segítségével ismerkedünk meg a római vallás sajátosságaival.

Rauscher György művészete – időszaki kiállítás – középiskolásoknak

A Nő

A NŐ-fogalom megjelenése, alakulása.

Milyen változáson ment keresztül a nők társadalmi helyzete, megítélése a századfordulón és a világháború után?

Hogyan alakult a szépségeszmény, ideál, a testhez való viszony?

Női szerepek, képek és divat a fejekben, illetve a valóságban.

A szépség és az erotika megjelenésének változása a XX. század eleji művészetben.

Rauscher nő-képeinek változása.

Életstílus, stílusos élet

A két világháború közötti technikai fejlődés szintje, hatása a mindennapokra – újjáépítés és fejlődés – a művészetekben is.

Jellemző életmódbeli változások és azok terjesztése, reklámozása – plakát, film megjelenésének jelentősége. Társadalom a háború után.

Státuszszimbólumok és vágyott életszínvonal – mi jelenthetett boldogságot? Mennyire tükrözték a plakátok, a reklámok, a magazinok a valóságot?

 

Rauscher-címlapok: a megrendelői kör. Mit jelentett a megbecsültség, művész mint munka, állás-fizetés. Művészsorsok.

Újabb háború előtt

Hogyan hatott a magyar művészéletre a trianoni döntés?

Milyen változások jelennek meg a képeken a ’20-30-as években? Miért?

Művészsorsok és alkotások a század első felében – hogyan változott a gondolkodás, az ember(iség)ről alkotott kép? Változott-e a testhez, a világhoz való viszony?

Címlapok és festmények – korszakok és stílusok Rauscher képein?

 

Lehet-e egy tárgy főszereplő? Szimbolizmus és új tárgyiasság.

Művészetek

Szecesszió a háború előtt.

Milyen új művészeti ágak jelentek meg az első világháború után? Mi volt a jelentőségük?

Hogyan változott az addig meghatározó festészet szerepe?

Milyen megújulási kísérletek születtek? Konstruktivizmus, futurizmus, avantgard.

Magyar és külföldi művészélet. Mi jellemezte egyiket-másikat? Volt-e kölcsönhatás?

Művészet és design szétválasztása: az art deco