Múzeumpedagógia

Langschadl-Antal Zsuzsanna

múzeumpedagógiai kapcsolattartó

Brigetio Öröksége 

Múzeumpedagógiai ajánló, 2024/2025

A Brigetio római kori településének régészeti leleteit bemutató állandó kiállításunkhoz kapcsolódó múzeumpedagógiai programokon öt fő témával foglalkozhatunk. A témák ismeretanyagát és a foglalkozás időtartamát korosztályhoz igazítjuk.

Az órák 40-60 perc hosszúak – korosztálytól és alkotó tevékenység igénylésétől függően.

Minimum egy héttel előre, előzetes bejelentkezés alapján, egyszerre maximum 20 diákot tudunk fogadni.

Egy nap maximum 2 csoport foglalkozását tudjuk biztosítani.

Témák

Hát jobb az teneked, tűrni e firkaözönt?” - Város-építés – miről mesélnek az ókori falfirkák?

A római kultúra, civilizáció nagyon magas fokon állt – a mai szemünkkel nézve is. Ezen a foglalkozáson elsősorban az építészettel, valamint a városi élet jellemzőivel foglalkozunk. A Brigetio területén feltárt lakó- és fürdőépületek, valamintazoknak leletanyaga mentén próbálunk válaszolni arra: mitől olyan fejlett a római városi élet, léteztek-e felhőkarcolók, mit jelent a korban a luxus, milyen körülmények között éltek az emberek?

A foglalkozáson az építész bőrébe bújva csoportokban városrendezési tervet készítenek a kiállítás anyagát felhasználva – főutak kijelölése, fő épületek meghatározása, városképrendezés… A pályaműveket egymás között értékelik.

„Hívj meg ebédre, az isten is megáld!” – Ókori gasztrotúra

Gasztroutazás az ókori Brigetioba: miről mesélnek a források, mit tudhatunk meg a tárgyi leletekből és miért jó kétezer éves olívabogyót találni? Street-food, ínyenc és mentes ételek az ókorban. Vetített képes előadás és barangolás a kiállításban.

Brigetio – Digitálisan

A kiállítás anyagának megtekintése a kiállítótérben elhelyezett QR-kódok és érintőképernyők segítségével. A diákok rövid reklámot készítenek, eladásra kínálva „saját” műtárgyukat mint egy aukciósház menedzserei, szuvenírárusok vagy hírhedt hamisítók. A rövid videókat visszanézve döntünk, mely „termék” eredeti, melyiket vásároljuk meg saját vagy a múzeum gyűjteménye számára, és főleg: mennyit is adjunk érte?

Témák

„Római, arra ügyelj, hogy a népeken úr légy” – Brigetio történelme

Elsősorban Brigetio település történetével foglalkozunk, a helyi őslakosok, „barbárok” szokásaival, öltözetével, mindennapi életével.  Megpróbáljuk megfejteni a római birodalom sikeres hódításainak mibenlétét, a római hadsereg felépítését, „működését”. Megvizsgáljuk a hódító és leigázott népek viszonyát – képzeletben végigsétálunk Brigetio utcáin a polgárvárosból a katonavároson át a legiotáborba. Ezzel végigjárjuk Brigetio római történelmét.

Összefoglaló feladatlap segítségével a diákok maguk fedezhetik fel a kiállítást.

Választható tevékenység: Katonai jelvény készítésével emléktárgyat vihetnek haza a diákok.

VIVATIS–Éljetek!– Kerámiatörténet

A brigetioi fazekastelepek helyi készítésű használati edényei és a luxus importcikknek számító trieri kerámiák (igés poharak, terra sigilláták) jelentőségéről, brigetio lehetséges kereskedelmi szerepéről, árszabásról és mestervándorlásról is beszélgetünk, kézbe véve, megfigyelve a különböző edénytípusok anyagát, díszítését.

Választható tevékenység: Igés pohár készítésével saját relikviát vihetnek magukkal a diákok.

„A mostani elfajzott divat” – Művészet

Vetített képek és Brigetio művészeti emlékei segítségével végigjárjuk a római művészet útját a Kr. e. 1. – Kr. u. 3. század végéig – a birodalomban általánosan érvényes jellemzőket és a helyi sajátosságokat. Olyan fontos kérdéseket járunk körbe, mint létezett-e „művész”, volt-e művészi szabadság, milyen volt a testkép és a szépségideál, valamint hogyan jelent meg és mi volt a szerepe a reprezentatívitásnak, a vallásnak és a mitológiának a képzőművészetben?

Választható tevékenység: 1-4. osztály mozaik-készítés, 5-8. osztály drótékszerkészítés lehetőségével

Múzeumpedagógiai program óvodás korú gyermekek részére, 2024/2025

Brigetio római kori településének régészeti leleteit bemutató állandó kiállításunkhoz kapcsolódó múzeumpedagógiai programok keretein belül, minden hónapban egy-egy jeles naphoz, világnaphoz csatlakozva megnézzük, hogyan is kapcsolódnak ezek az ókorhoz.

A különböző érzékszervek bevonásával, énekes-mozgásos játékokkal, felfedezőutakkal tesszük izgalmasabbá a római kori barangolást, követve az év tematikus „tananyagát”.

Az órák 40 perc hosszúak. Alkotó tevékenységgel a foglalkozás hossza változhat.

Kérjük, jelentkezéskor az alábbiakat vegyék figyelembe:

1. Minimum egy héttel előre, előzetes bejelentkezés alapján, egyszerre maximum 20 gyermeket tudunk fogadni.

2. Egy nap maximum 2 csoport foglalkozását tudjuk biztosítani.

Témák

November

Szent Márton napját november 11-én ünnepeljük. November hónapban nemcsak az ő személyével, hanem a római katonasággal foglalkozunk részletesebben.

Választható tevékenység: katonai jelvény-készítés

Január-február

Dorottya-nap alkalmából újévi és farsangi népi szokások ókori előzményeivel ismerkedünk, zenével és tánccal.

Választható tevékenység: ókori álarc-készítés

Jókai születésnapja tiszteletére a Jókai bicentenárium évében Jókai-mesékkel is foglalkozunk.

Választható tevékenység: meseillusztráció-készítés

Április

Az egészség és a Föld világnapja alkalmából a római egészségmegőrzésről, a természetes gyógymódokról, az orvoslás kezdeteiről, valamint a természet védelméről és tiszteletéről beszélgetünk. Felelevenítjük a termőföld, a termés és a tavasz isteneinek virágos jókedvű ünnepeit.

A méhek világnapjához kapcsolódva az ókori és népi méhészkedésről, valamint a méz táplálkozásban és gyógyításban betöltött szerepéről lesz szó.

Választható tevékenység: apró méhviasz-gyertya-készítés

Témák

Szeptember-október

Szeptember 20-án ünnepeljük az Európai Kultúra világnapját, melynek országos rendezvénye a Kulturális Örökség Napjai szeptember 21-én. Múzeumunk idén is csatlakozik a programhoz, melynek kiemelt témája az „Utak, kapcsolatok, hálózatok”. Mi mással is foglalkozhatnánk e napon, mint a római úthálózattal, Brigetio kereskedelmi kapcsolataival, a Pannóniában élő népcsoportok változásával. Labirintussal, társasjátékokkal, római utakkal várjuk a gyerekeket.

Szeptember 30-án, a népmese napjával kezdődik a Múzeumok Őszi Fesztiválja programsorozat, melynek idén a „Gasztronómia” lesz a témája.

Október hónapban ehhez kapcsolódó foglalkozásokkal várjuk az ovisokat:

– „A kisgömböc” – evés-ivás a népmesékben

– „Híres ínyencek” – római étkezési szokások

– „Raktárlesen” – a hagyományos paraszti konyha – foglalkozás múzeumunk gazdag néprajzi gyűjteményében

December

A római Saturnalia ünnepe a mai karácsonyban él tovább. Mesebeli utazást teszünk az aranykorba, amikor még mindenki békében élt, és a Földön Saturnus uralkodott: a meséből kiderül, ki is volt ő, hogyan lehetett úrból szolga, miként is ünnepeltek az ókorban.

Római szokás szerint ajándékokat is készíthetünk egymásnak.

Március

Március hónapban a ’48-as szabadságharchoz és a víz világnapjához kapcsolódva lehet foglalkozásokat kérni.

– „Fel, fel vitézek!” – 1848-as korabeli Komárom utcái, mindennapjai: a szabadságharc meséi

Választható tevékenység: huszárcsákó vagy párta készítés

– Víz-használat az ókori rómaiaknál – a vízvezetéktől a pohárig.

Május

Mesélőmúzeum”: A múzeumok szerepéről, jelentőségéről és a bennük rejlő lehetőségekről tartunk foglalkozást: műtárgyak mesélnek majd saját történetükről és múzeumi életükről.

Választható tevékenység: agyagpohár-díszítés

Anyák napja, családok napja, gyereknap – a római korban minden családra külön istenek, a Larok vigyáztak. Különleges szerepet töltött be nemcsak a család feje, de az anya, sőt a gyermek is. Ezen a foglalkozáson az ókori család szerepéről, a gyermekéletről, a tanításról lesz szó.

Választható tevékenység: ókori gyermekjáték-készítés (húzható kisállat/baba)

„Város születik – Komárom újjáépítése Trianon után”

Múzeumpedagógiai program, 2024/2025.

Komárom városának regényes történetével ismerkedhetnek meg a diákok. A kiállítás az első világháborút követő időszakkal foglalkozik. A városháza, az iskolák, a rendfenntartó szervek épületei … mind ebből a korszakból valók. Megismerhetjük a városunk mai képét alkotó épületek és a mögöttük álló mesteremberek történetét.

A foglalkozáson a diákoknak – csoportos munkában  sajtóanyagokból, építészeti tervrajzokból merítve fel kell vázolniuk a városépítés tervét: mire van szüksége egy városnak (Komárom)? Milyen szolgáltatásoknak, infrastruktúrának… kell élhetővé tennie egy várost?  Anyagi forrás előteremtése, nemzetközi segélyezés, adók…? 

Választható alkotó tevékenység:

A megváltozott helyzet és az átélt borzalmak, csalódottság után az élet minden területe megváltozott. Hogyan jelenik meg a háború, annak következményei, újrakezdés a művészetben?

Válasszunk hangulatot; hogyan fejezzük ki különféle eszközökkel: színek, formák, témák változásával?

harag, elhagyatottság, remény, csalódás, csalódottság, félelem, iszony, gondtalanság

Alkotás közben korabeli művek segítségével rávilágítunk a gazdasági fellendülés, a soha nem látott fejlődés, a luxus reklámozása és az azutáni vágyakozás, valamint a mindennapok nehézségei, a nyomor, a gyász és a magány éles ellentétére.

Plakáttervezés

Hogyan reklámoznád magad vagy a termékedet, ha nincs okostelefon, de még tv se? Sőt a világítás bevezetése is csak folyamatban van? A korabeli hirdetések alapján beszélgetünk az igényekről-szükségletekről, a jó reklámról, a plakáttörténetről. Saját plakát tervezése a ’20-’30-as évek stílusa alapján.

Népművészet és az „aranykor” romantikája

A népművészet sajátos megjelenése a két világháború között: miért nem lechneri ez a felfogásmód? Mire fókuszáltak a művészek, hogyan jelenik meg a paraszti élet a világháború után, miben különbözik ez a világháború előttitől?

Hogyan használnád fel a múltad örökségét az újrakezdéshez, a traumák feldolgozásához? Emléklap készítése magyar(os) motívumokkal.